Maak je kerkwebsite aantrekkelijk met deze 12 praktische tips

Lees 12 praktische kerkwebsite tips om je site nog aantrekkelijker te maken.

Een aantrekkelijke kerkwebsite zorgt ervoor dat bezoekers direct weten waar ze zijn en wat ze er kunnen halen. ‘What is in it for me?’ gaat ook op voor een christelijke website. Is die vraag niet snel beantwoord, dan haken je bezoekers af en gaan ze verder zoeken. Op een andere website welteverstaan. En dat wil je niet…

#1 Zorg dat je homepage actueel en helder is

Kerkwebsite tip 1: Gebruik je openingspagina van je kerkwebsite voor een duidelijk profiel. Help de bezoeker antwoorden te geven als:

  • welke kerk is dit?
  • hoe laat zijn de kerkdiensten van zondag, en kan ik die online volgen?
  • waar vind ik het laatste kerknieuws?
  • hoe kan ik mij aanmelden als kerklid?
  • kan ik een zaaltje huren?

Daarmee maak je duidelijk dat de kerkgemeenschap actief is en als levende stenen in de maatschappij werken. Dit zorgt voor een positief beeld bij je bezoeker en een grotere kans dat ze terug keren op je website.
Bedenk bij het ontwerp de belangrijkste vragen die je toekomstige websitebezoekers zich afvragen en richt samen met ons je website zo in.

#2 Maak je beelden concreet

Kerkwebsite tip 2: Geen stockfoto’s. Wel een consistente serie foto’s die een actueel en aantrekkelijk beeld geeft van jullie gemeenschap.
Vermijd ‘kiekjes’ en laat het gezicht van je kerk zien. Dus ook niet: geen lege banken, een zaaltje met kale stoelen en tafels of een orgel zonder organist. Daarmee communiceer je: hier is het leeg en niets te beleven. Kom maar niet. En juist dat wil je niet via je website uitstralen.

#3 Wees missionair

Kerkwebsite tip 3: Drempelvrij. Doorgaans zijn kerkwebsites gericht op de eigen kerkleden. Dat is niet verkeerd, maar kan mensen van buiten afschrikken. Laat zien welke meerwaarde je hebt voor mensen op zoek naar een gemeenschap, borging of invulling van hun levensvragen.
Haal zoveel mogelijk drempels weg. Schrijf helder en toegankelijk, foutloos.

Er heerst het beeld dat een kerk stoffig en ouderwets is, achterhaald soms. Laat met je kerkwebsite zien dat je kerk relevanter is dan ooit. Sta voor je zaak en straal dat uit. Wees daarin niet al te bescheiden: je kerk doet ertoe en je hebt goed nieuws te brengen:

  • de boodschap van geloof
  • de boodschap van hoop
  • de boodschap van liefde

Al spreek ik met de tongen van engelen en mensen: als ik de liefde niet heb, ben ik een galmend bekken of een schelle cimbaal. (1 Kor, 13)

#4 Hou je sitemenu simpel

Kerkwebsite tip 4 gaat over je navigatie. Vroeger was het normaal om driedubbele uitklapmenu’s te maken. Die tijd ligt lichtjaren achter ons. Bezoekers klikken liever 1x extra op je kerkwebsite als de keuze logisch is, dan dat ze eindeloos turen welk onderdeel van het menu ze moeten kiezen. Sowieso swipen bezoekers via een mobieltje het liefst naar hun favoriete deel van de kerkwebsite. Vier tot zes items in je navigatie voldoen dan.

#5 Vermijd de kerkgids online

Kerkwebsite tip 5: geen lange beschrijvingen van iedere functie, rol en taak binnen de kerk. Dat is voor een buitenstaander niet het allerbelangrijkste.
Dergelijke opsommingen op je webpagina zijn bovendien best saai te noemen. Focus je niet op functies, maar op activiteiten die relevant zijn voor je websitebezoeker. Het gaat om hen, en pas als afgeleide om je organisatie.

Wat doe je liever op je kerkwebsite: lezen dat de kerkrentmeesters verantwoordelijk zijn voor voor de geldwerving of direct via iDeal geld geven aan de kerk?

#6 Stel een centrale redactie samen

Kerkwebsite tip 6: Organiseer! Dit is een lastige, maar wel een hele belangrijke. Achter websites van kerken zitten nog vaak eenlingen. Maar websites kun je niet meer in je uppie bestieren. Het gaat niet alleen om geavanceerde techniek, licentiebeheer en hosting, maar ook om goed schrijven, goed en helder communiceren, goede beelden maken, en je kerkwebsite koppelen aan je andere kanalen. Stel een team samen, en dan niet alleen rondom je kerkwebsite, maar om al je kanalen: kerkblad, socials, nieuwsbrieven, site. Dat zorgt voor dynamiek, betere achtervang en goede samenhang. Bovendien voorkom je eilandjesvorming. En natuurlijk begrijpen we dat het lastig kan zijn, als er een tekort aan vrijwilligers bestaat. Wij helpen je een goed team te formeren dat beslagen ten ijs komt.

#7 Zorg voor goede bereikbaarheid en transparantie

Kerkwebsite tip 7: Wees op je kerkwebsite bereikbaar en transparant.

Wil je missionair zijn, dan ben je goed bereikbaar. Zorg dat websitebezoekers je makkelijk kunnen benaderen en dat ze weten waar je kerk staat. Som complete gegevens op: kerknaam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, en een centraal e-mailadres dat dagelijks wordt gelezen. Noem ook aanpalende gegevens, zoals de (verplichte) ANBI-gegevens – nee, hoeft niet op de homepage, financiële gegevens en noodnummers.

#8 Je domeinnaam van je site is goud waard

Kerkwebsite tip 8: Kies een duidelijke domeinnaam die je goed kunt communiceren. Geen afkortingen, ook geen ellenlange domeinnamen, en al helemaal niet met streepjes ertussen. Dat is foutgevoelig, en communicatief niet handig. Kort en bondig, en weinig versluierend.
Overweeg daarnaast alternatieve domeinen om misbruik te voorkomen.
Domeinen kun je hier bij ons bestellen tegen aantrekkelijke tarieven.

#9 Gebruik WordPress als software

Kerkwebsite tip 9: Gebruik WordPress. Een kerkwebsite wordt gebouwd met een content management systeem. WordPress is daarbij de beste keuze: 43% van alle websites ter wereld is ermee gebouwd.  Simpelweg omdat de software gratis is en gebruiksvriendelijk. Letterlijk is de sky the limit met uitbreidingen, vormgevingen en dergelijke. Plug & play dus. Wij hebben jarenlang ervaring met WordPress en bouwen graag jouw nieuwe website.

Kies dus geen eigen maaksels van individuen, of closed source waarbij je bent overgeleverd aan de ontwikkelcapaciteit van je webbouwer. Doorgaans hebben zij er geen belang bij veel aan ontwikkeling te doen, dus loop je snel achter de feiten aan.

#10 Denk aan de (auteurs)rechten van anderen

Kerkwebsite tip 10: Auteursrechten. Twee a drie keer per jaar maken we het mee. Een klant die belt, omdat ze een peperdure rekening kregen voor een foto die op de website van de kerk was gezet.
“Ja maar, die vonden we op Google”. 9 op de 10x is dat illegaal gebruik, want de foto is gemaakt door een fotograaf. En de schoorsteen van hem of haar moet ook roken. Dat geldt niet alleen voor beeldmateriaal, ook het o zo aantrekkelijke en noodzakelijke video, podcasts
Er zijn nog meer rechten, dat valt onder intellectueel eigendom. Video’s, afbeeldingen, bijbelteksten of teksten uit liedbundels: je kunt het niet zomaar gebruiken. Denk dus dubbel: aan het gemeenschapsgeld en aan de belangen van de maker. Advies nodig? Bel ons.

#11 Hou je website simpel

Kerkwebsite tip 11: Kies voor eenvoud. Communicatie wordt steeds complexer. Podcasts van preken, livestreams van kerkdiensten, video-opnamen, social media-graphics, tweets, blogs, nieuwsbrieven, interactiviteit. Er zijn vele mogelijkheden. Bedenk eerst of je het langere tijd kunt volhouden en doe het dan pas. Hou het simpel.

Niets zo verwoestender dan een kerkwebsite die fris en strak begint, maar volloopt met allerlei teksten die over een half jaar niet meer relevant zijn. Of dat informatie dubbel op de website komt op verschillende pagina’s. Doe dat niet. Een kerkwebsite die als een berenklauw in de berm is volgroeit, schrikt mensen af. Zo hebben we eens een website van honderden pagina’s teruggebracht naar 15. Resultaat: een stijging van 58% aan bezoekers, die sneller en duidelijker konden vinden dan voorheen.

#12 Bonustip: Bouw je kerkwebsite met ISI Media

Kerkwebsites bouw je samen met ISI Media

Kerkwebsites bouw je samen met ISI Media

Kerkwebsite tip 12: ISI Media is gepokt en gemazelt in het bouwen van effectieve, aantrekkelijke en toegankelijke kerkwebsites. Steeds meer gemeenten en parochies weten ons te vinden, omdat we betaalbaar zijn, snel in actie komen en helpen waar anderen stoppen. En we spreken de geloofstaal. En ondertussen rolt er je fraaie nieuwe website uit waar je weer jaren mee vooruit kan.

Wil je een start maken met het maken van een nieuwe website, maar weet je niet wie je moet kiezen als betrouwbare, duurzame partner? Wij bekijken graag met jou de mogelijkheden en stellen vervolgens een op maat gemaakt gratis een offerte voor je op. Hierbij houden wij rekening met je wensen en het beschikbare budget. Want gemeenschapsgeld kun je maar 1x uitgeven.

Lees verder:

Kerkwebsite laten maken?

Zo werkt het.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: