Vijf tips om aan je strategische communicatie te werken

Iedere dag werk je aan je communicatie op strategisch nivo. Maar je kunt niet alles tegelijk. Daarom vijf tip, eenmaal daags om je strategische communicatie vorm te geven.

Maandag: Bereid je goed voor
Voordat je begint, check je of je wel kunt starten. Is de communicatieopdracht duidelijk? Heb je alles om de opdracht uit te voeren? Hoeveel tijd heb je? Wat is je budget? Kun je bijsturen indien nodig? Is er ruimte voor noodzakelijk onderzoek en analyse? Ken je de omgeving en de context goed genoeg? Je start met o.a. deze vragen. Begin vroegtijdig. Dan sta je niet voor verrassingen bij de uitvoering.

Dinsdag: Vertrouwen win je door te verbinden
Met strategische communicatie versterk je het vertrouwen in je organisatie. Je begrijpt wat belangrijk is voor degenen die betrokken zijn: je weet wat er leeft onder de mensen. Je luistert actief naar je omgeving, ben bekend met hun uitdagingen. Je bepaalt de juiste tone of voice en je laat zien wat anderen kunnen verwachten van jou(w organisatie). Daarmee verbind je. Dat lukt als je transparant bent: mensen weten waar ze aan toe zijn. Een open houding, luisteren en het benadrukken van je management drives creëren samenhang.

Woensdag: Houd het simpel
Mensen onthouden over het algemeen niet veel. Wees kritisch over het wezen van je communicatie. Beperk je daarom tot de hoofdlijnen. Bedenk dat je vaak beperkte tijd hebt om de aandacht vast te houden. Hoe ingewikkelder de boodschap, hoe moeilijker te begrijpen. Maak het eenvoudig, maar niet naief: in vorm, taal, beeld, frequentie, informatiedichtheid.

Donderdag: Betrek je morele kompas
Je herkent belangen en je weegt de onderliggende waarden van anderen. Omarm tegenspraak. Hierdoor kun je de nuances van iedere stakeholder belichten en de dialoog aangaan. Je morele kompas biedt een leidraad voor je verhaal bij het starten van deze dialoog.

Vrijdag: Maak doordachte keuzes
Durf te kiezen: wil je teveel tegelijkertijd bereiken, dan ligt onduidelijkheid en vaagheid op de loer. Prioriteer je weloverwogen keuzes: dat wat werkelijk van belang is. Bundel onderwerpen in je communicatie, zelfs als ze in je organisatie op verschillende plaatsen worden uitgevoerd. Dit maakt je boodschap behapbaar. Stem af met wat je doelgroep belangrijk vindt: gebruiksgemak, contactpersoon, contextuele info.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: