Kosten website laten bouwen: wat kost een website (gemiddeld)?

In dit artikel krijg je een realistische kijk op de vragen ‘Wat kost het bouwen van een website?’, ‘Hoe kies ik een bureau?’ en ‘Waar moet ik allemaal aan denken bij het laten maken van een nieuwe site?’.

WordPress is gratis software om een website mee te laten bouwen. Natuurlijk kun je zelf een gratis account maken op WordPress.com. Maar dat wil niet zeggen, dat je website ook gratis is en dat je website aan al je wensen voldoet. Het antwoord op de vraag ‘Wat kost een website?’ heeft meer nodig dan een account aanmaken.

Een gratis WordPress-website op WordPress.com heeft veel beperkingen. De vormgeving is beperkt en de functionaliteit is beperkt, om maar iets te noemen.
Daarnaast is er de gratis open source WordPress.org-software. Deze kun je gratis downloaden, maar vervolgens heb je ten minste een domeinnaam en hosting nodig om je website beschikbaar te krijgen voor anderen. Dat moet je dan nog wel even regelen.

Wanneer een website laten bouwen?

Voor beginnende ZZP’ers of kleine vrijwilligersorganisaties kan het een twijfelgeval zijn om een website te laten bouwen, of het zelf te doen. Maar. Als je een website laat maken door een professioneel bureau, dan levert je website meer op dan een website die je zelf gaat maken. Je betaalt, maar je krijgt sneller een veel betere website die tegemoet komt aan de eisen van deze tijd. Je wilt immers een moderne, prettige uitstraling.

Dat even regelen is niet voor iedereen weggelegd. Al snel zul je merken dat je wensen toenemen, en je extra software nodig hebt in de vorm van thema’s (vormgevingssoftware) en plug-ins (extra functionaliteit). Dat kun je zelf doen. Maar de uren die je zelf kwijt bent, kun je uitsparen door het inhuren van een professioneel bureau.

Wanneer heb je een nieuwe website nodig?

De meeste organisaties bouwen een nieuwe website om de 3 à 4 jaar. Waarom? Er zijn nieuwe trends en inzichten in webdesign en gebruiksgemak of onlinepsychologie, er zijn nieuwe, betere technieken. Dat vraagt om regelmatige vernieuwing. Een professioneel bureau is daarvan op de hoogte, en verbetert continue de kansen op een succesvolle website.

Er zijn ook organisaties die 10 jaar of meer met dezelfde website leven. Dat mag…

Dit kost een website niet

Stel, je vraag een paar offertes op bij verschillende bureaus. Dan kun je zomaar 3 totaal verschillende prijzen terugkrijgen. De een kan 5x zo duur zijn dan de ander. Hoe kan dat nou? Daar is extra uitleg voor nodig. Ik leg je graag uit welke werkelijke kosten je kunt verwachten als je een WordPress-website laat bouwen.

Je website door ons laten maken?

Zo werkt het.

Hoeveel kost het laten bouwen een website? Het simpele antwoord

Beginnende ZZP”ers, kleine MKB’ers, vrijwilligersorganisaties of non-profitorganisaties kiezen vaak voor gespecialiseerde bureaus, zoals ISI Media. Voor een professionele website die goed in elkaar zit kun je rekenen tussen de 900 tot 1.900 euro.

  • Bij grotere bureaus kun je prijzen verwachten tussen de 3.000 en 10.000 euro.
  • Voor complexe websites – webshops, extra databasefuncties, intranetten,  e.d. – kun je bedragen verwachten oplopend tot 25.000 euro of ver daarboven.

Dit simpele antwoord is überglobaal. Daar koop je mogelijk niet veel voor. Daarom nu het uitgewerkte, genuanceerde antwoord.

Hoeveel kost je website? Het genuanceerde antwoord

Ik splits de te verwachten kosten voor je op.

De kosten om een website te laten bouwen zijn, hoe kan het ook anders, afhankelijk van de gewenste domeinnaam, kwaliteit, gebruiksgemak, hosting, niveau van ondersteuning en te verwachten opbrengsten via je website. Kortom: het samenspel van al jouw wensen.

We gaan deze budgetposten met je langs:

Domeinnaam

Als eerste heb je een domeinnaam nodig. Zonder domeinnaam kun je een website niet beschikbaar maken noch communiceren, en als je professioneel wilt ogen wil je ook mailadressen gekoppeld aan je domein hebben.

Wij kunnen je domeinnaam in no-time registreren.

Gelukkig zijn de kosten van een domeinnaam geen commodity meer. Je betaalt ieder jaar een klein bedrag aan registratiekosten tot pakweg 15 euro per jaar. Naar mate je domeinnaam exotischer wordt, nemen de kosten toe. Je kunt denken aan andere extensies dan een .nl-domeinnaam (.com, .fun,. online, .shop, amsterdam, .academy, enz.). Wij kunnen je domeinnaam registreren, waarbij uiteraard jij de domeinnaamhouder (eigenaar) bent en blijft. Binnen enkele uren is de domeinnaam van jou.

Sommigen overwegen om meerdere domeinnamen te laten registreren, bijvoorbeeld om misbruik door derden te voorkomen of om spellingsvarianten te ondervangen, zodat ook die bezoekers bij jou terecht komen.

Geschatte websitekosten: Bij elkaar tussen de 10 en 30 euro per jaar per domeinnaam.

Kosten van de websitesoftware

Dan de software. Om te beginnen WordPress als het beheersysteem (in vaktermen: contentmanagementsysteem). Dat is gratis te downloaden. Daarmee ben je er niet. Je hebt dan alleen het ‘skelet’ en er moet vlees op de botten.

Kosten van de vormgeving van je website: WordPress-thema

De vormgeving van een WordPress-website wordt bepaald door je huisstijl én het thema. Thema is de WordPress-term voor de software die de lay-out van je website definieert.

Heb je een huisstijl, dan wordt deze toegepast op je website aan de hand van het thema. Heb je die niet, dan zal die afzonderlijk nog moeten worden ontwikkeld. Dat zit vaak niet in de prijs. Dus wil je een logo, dan moet deze worden gemaakt.

Afhankelijk van het gekozen thema, kun je elke denkbare site hebben: een tijdschrift, een blog, een (web)winkel, je portfolio, evenementregistratie, kerkwebsite, sportwebsite, noem maar op. WordPress kan het.

Er zijn drie soorten:

  • een vast thema – waaraan je weinig kunt wijzigen aan de lay-out. Soms gratis, soms betaald (premium).
  • een flexibel thema – een page builder waarmee je zeer flexibel de lay-out kunt vormgeven. Hiermee heb je altijd arbeidskosten en terugkerende licentiekosten.
  • een thema op maat – ontwikkeld door een webdesignteam, precies zoals je het wilt hebben. Hier heb je hoge arbeidskosten en mogelijk terugkerende kosten bij aanpassingen bovenop de themalicentie. Het is de investering waard, maar je komt nu wel in de categorie boven de 3.000 euro. Bijvoorbeeld omdat je website op ieder apparaat goed voor de dag moet komen: mobiel, tablet, laptop, smart-tv. Onderschat dit niet.

Aan de flexibiliteit hangt dus een prijskaartje. Hoe meer wensen, hoe duurder het thema. ISI Media werkt graag met het Divi-thema dat wij met zeer hoge bureaukorting kunnen aanbieden.

Geschatte websitekosten: themasoftware kost tussen de 0 en 100 euro per jaar.

Kosten van de functionaliteit van je website: WordPress-plugins

Naast je vormgeving, wil je ook dat je website iets meer doet. Vergelijk het nogmaals met een auto. Je hebt een drie- of een vierdeurs, benzine of diesel, een automaat, een boordcomputer, een trekhaak, en wat al niet meer. Ook hier is de keuze weer afhankelijk van je wensen. Dat geldt ook voor je website, en dat beïnvloedt de kosten als je een website laat bouwen.

Je WordPress-website ontkomt er niet aan om plugins toe te voegen. Enkele voorbeelden:

  • Technische plugins zorgen voor snelheid, veiligheid en vindbaarheid van je websites. Voorbeelden zijn WPRocket, ReallySSL, WPOptimize of Yoast.
  • Inhoudelijke plugins zorgen voor extra inhoudelijke functionaliteit. Denk aan agenda/evenementenplugins, boekingssoftware, portfolio, diapresentaties, contactformulieren, sociale mediaknoppen, fotogalerijen, statistieken en dergelijke. Voorbeelden zijn Booked, Events Manager, LayerSlider of Slider Revolution, ContactForm of GravityForms.
  • Financiële plugins zorgen extra functionaliteit rondom geldwerving. Denk aan webwinkels of het kunnen doen van donaties en giften. Voorbeelden zijn Woocommerce, Shopify, Paytium of Doneren met Mollie.

Er zijn duizenden plugins, aangeboden door verschillende leveranciers overal ter wereld: van hobbyisten tot professionele developers. ISI Media selecteert alleen betrouwbare en duurzame leveranciers zodat je altijd verzekerd bent van goede kwaliteit en support. Wij kijken daarbij altijd naar jouw budgetwensen. Bij non-profitorganisaties, zoals kerken, verenigingen, stichtingen en/of goede doelen, beginnen we veelal met betrouwbare gratis plugins om de kosten te besparen.

ISI Media verzorgt het licentiemanagement voor je, zodat je geen zorgen hoeft te maken dat een licentie verloopt. Bovendien kun je dan in voorkomende gevallen gebruik maken van onze bureaukorting.

Geschatte kosten: een gemiddelde premium-plugin kost je tussen de 40 en 90 euro per jaar aan licentie en support.

Kosten rondom de content van je website: de teksten en beelden

Los van de vormgeving en techniek heeft je website inhoud. Uiteraard. Alle teksten en beelden bij elkaar, op een goede manier gestructureerd die zorgen voor een website die goed in elkaar zit.

De kosten lopen uiteen, want hier zit arbeidstijd in. Vrijwilligersorganisaties helpen we op weg, en zij kunnen zelf de content plaatsen. Dat scheelt enorm in arbeidsuren. Wil je dat niet, of kun je dat niet, dan bespreken we samen wie wat doet. Heb je zelf teksten en beelden, dan bespaar je geld. Je kunt dat ook uitbesteden. Wij kijken dan bijvoorbeeld naar je teksten, en schieten de foto’s.

Uiteraard bepaalt wie wat doet, het uiteindelijke prijskaartje.

Er zijn veel variabelen die van invloed zijn op de prijs, waaronder ervaring, huidige werklast, diepte van het project en gebruikte vaardigheden. Nogmaals, hoe meer maatwerk je werk vereist, hoe meer je waarschijnlijk betaalt. Een vast tarief is niet vooraf vast te stellen. Ervaring en kennis kost geld, variërend van een uurtarief van 50 tot 250 euro per uur.

Geschatte kosten: wat je de tijd van een bureau waard vindt

Kosten van je website bij extra wensen

Sommigen beschouwen het laten bouwen van een website als een technisch project. Dat is maar een deel van het verhaal. Het succes van je website hangt samen met:

  • welk doel je met je website hebt (onderdeel van je communicatiestrategie)
  • hoe goed wil je gevonden worden (SEO, zoekmachineoptimalisatie)
  • hoe het zit met de navigatie, klikpaden en customer journey op je website
  • hoe het zit met het samenspel van je website met je sociale media

Neem dit mee bij je bureaukeuze. ISI Media beschouwt een website als een communicatiekanaal. Het basisstation voor het succes van al je onlinecommunicatie. Opdrachtgevers kiezen ons vanwege de unieke combinatie van strategie, training en bouw.

Naast het bouwen krijg je te maken met terugkerende kosten. Denk aan hosting en onderhouden eventueel uitbreidingen die in een volgende release van je website gewenst zijn.

Je website door ons laten maken?

Zo werkt het.

Hosting

Zoals een auto een parkeerplaats nodig heeft, zo heeft je website hosting nodig: de plaats waar je website staat. Hosting dus. Je kunt kiezen voor shared hosting of voor managed hosting.

Goede hosting kan een site maken of breken: in snelheid, betrouwbaarheid en gemak van beheer en onderhoud. Je krijgt je waar je voor betaalt. Kies je voor de koopjeskelder, dan weet je wat je krijgt.

Shared hosting is goedkoop, en je deelt je ‘parkeerplaats’ met soms duizenden websites. Dat gaat ten koste van de snelheid, de veiligheid en de bandbreedte omdat je die met andere websites deelt. Je weet niet welke sites dat zijn, en je weet ook niet hoe veilig ze zijn. Als er bijvoorbeeld malware wordt verspreid op de shared omgeving, dan is jouw website ook kwetsbaar. Een crash bij de buren kan ook een crash van jouw website betekenen.

Managed Hosting, of nog specifieker een VPS (virtuele privé server), is een andere optie. Hiervoor kiest ISI Media. Het voordeel is dat het VPS geoptimaliseerd is voor WordPress en door WordPress-experts wordt beheerd. Het hele technische onderhoud wordt je uit handen genomen en de server is afgesloten van andere gebruikers. Dat komt de veiligheid, snelheid en service zeer ten goede. Kies je voor goede service, dan is het logisch dat je iets meer betaalt en voor managed hosting kiest, zoals bij ons.

ISI Media biedt onderhoudspakketten op een beveiligde server. Je betaalt voor hosting, ondersteuning, beveiliging en betrouwbare en service.

Niets voor niets zijn de meeste kleine bedankjes die we krijgen: “Bedankt voor je snelle reactie”.

Houd bij het budgetteren rekening met het aantal sites dat je wilt beheren: meer sites op 1 account vereisen een hoger serviceniveau.

Geschatte websitekosten: Bij elkaar tussen de 20 en 100 euro per maand

Dus, hoeveel kost het laten bouwen van een WordPress-website?

Het doel van dit artikel is dat je een realistische inschatting krijgt wat er komt kijken bij het laten bouwen van een WordPress-website. Sommige kosten zijn eenmalig (bouw, content vullen), sommige kosten (hosting, onderhoud) komen terug. Daar kun je op bezuinigen, of je kunt ad hoc besluiten om uit te breiden.

Resumerend bepalen de volgende factoren hoeveel jouw website gaat kosten:

  • Wat je zelf doet (invoeren van content)
  • Wat er al is (aan teksten, logo, huisstijl)
  • Wat je aan techniek wil
  • Wat je aan support wil

Je beste investering is dat een professioneel bureau je website gaat bouwen. De kosten zijn meer dan de gratis, open-source blogsoftware met een zelfinstallatie van 5 minuten, en dat betaalt zich uit.

Ben je conservatief of een budgetbikkel: dan betaal je zo rond de 1000 euro voor een website die draait als een zonnetje en je bezoekers verleidt. Wil je high-end en een Gooise rakker, dan betaal je tot 25-30.000 euro. Voor als je state-of-the-art wil.

Je website door ons laten maken?

Zo werkt het.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: