Wanneer is het beste tijdstip om je nieuwsbrief te versturen?

Het beste tijdstip om je nieuwsbrief te versturen is ideaal om het contact met bestaande klanten, met je achterban om met mogelijke geïnteresseerden te onderhouden. Daarom wil je dat je nieuwsbrief gelezen wordt. Hoe beter je timet, des te beter wordt je nieuwsbrief gelezen. Ik geef je tips hoe je kunt bepalen wat het beste tijdstip is om je nieuwsbrief te versturen.

Richtlijn

Als richtlijn kun je aanhouden dan tegen het einde van de week nieuwsbrieven het beste worden gelezen. Maar dat is niet altijd zo. Volgens dit  jaarlijkse onderzoek is vrijdag een ideale dag als je consumenten of mensen in je vrijwilligersorganisatie e-mails wilt benaderen. Bij consumenten is het onderscheid overigens minder sterk dan bij zakelijke mails. Daar is de donderdag populair, gevolgd door de dinsdag en vrijdag. De zondag wordt steeds populairder bij B2B.

De cijfers van deze benchmark, verzorgd door de DDMA, zijn samengesteld uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 sterke online spelers in Nederland. De benchmark wordt al meer dan 10 jaar gedaan.

Kies juist voor minder concurrentie

Dus op die dagen is het populair. Of druk voor de ontvanger. Je kunt er daarom juist voor kiezen een ander moment te kiezen om te voorkomen dat de mailbox van de ontvanger ontploft.

Open ratio

Om dat te voorkomen, zou zaterdagmorgen wel eens een goede dag kunnen zijn. Bovendien is op zaterdag het openingspercentage (open ratio) veel hoger. Ik denk dat dit komt omdat er dan minder mails worden verstuurd, dus de mail die binnenkomt worden sneller geopend.

Zondag?

Zondag kan daarom ook een goed moment zijn. Ik noemde al dat die dag aan populariteit wint. Tenzij je organisatie of bedrijf christelijke doelgroepen bedient. Dan kun je beter niet op zondagmorgen, maar pas op zondagavond je nieuwsbrief versturen. (Zondagavond is zo’n heerlijk moment om de week voor te bereiden, ook voor predikanten).

Denk daarom aan je doelgroep

Per branche is het verschillend hoe mails worden geopend. Musea zijn veelal op maandag dicht, de drukte in de horeca en bij hotels valt in het weekend. Daarom kiest travel en horeca vaak voor de vrijdag. Automotive kiest vaak voor de woensdag. Daar kun je dus rekening mee houden. Zo verstuurt NRC/Handelsblad aan het begin van de werkweek een nieuwsbrief over productiviteit rond. Niet voor niets!

Hoe laat?

Dat brengt mij op het tijdstip. Vanaf 08 uur zijn mensen op weg naar het kantoor of thuis aan het opstarten. Ideaal om even je mail te checken. Na half 6 uur zijn ze op weg naar huis en komen de meesten niet toe aan zaken. De workaholics onder ons duiken na 8 uur weer om mailbox = zero te bereiken. Door vergaderingen vallen andere tijdstippen (maandagmorgen tussen 9 en 10, of tussen 10 en 11) weer af. Lunchtijden hebben ook weer zo hun kenmerken, maar die hebben niet zo’n dempende invloed.

Het openingspercentage neemt volgens het genoemde onderzoek vanaf 7 uur ’s ochtends toe en blijft tussen 9 en 4 uur op ongeveer 6 procent schommelen. Daarna schiet het omhoog tot een uur of 7, om geleidelijk terug te zakken naar half 11.

Doorklikken

Dat je nieuwsbrief wordt geopend, is fijn. Dat er wordt doorgeklikt, is nog fijner. In het algemeen wordt het meeste geklikt bij verzending op zaterdag: een doorklikratio (CTR) van 4,78%, op de voet door de dinsdag (CTR 4,70%).

Testen, testen, testen

E-mail marketeers zullen het nooit eens worden over het ideale moment om je nieuwsbrief te versturen. Je zult altijd in je eigen specifieke situatie moeten testen, en nog eens testen wanneer je e-mailing het beste wordt gelezen, geopend, doorgeklikt of wanneer er het meeste wordt gereageerd. Check daarom je eigen mailstatistieken en ontdek de trend die jouw doelgroep volgt. Leg dat naast je mailfrequentie (per dag, per week, per maand, per kwartaal) en je kunt beter bepalen wanneer het beste moment is om je nieuwsbrief te versturen.

Cijfers

MailChimp laat boeiende cijfers zien per sector en organisatiegrootte waarmee je kunt zien wat goede momenten zijn voor je mailings. De open ratio’s schommelen tussen de 17 tot 20%.  Bij overheden ligt het openingspercentage op zo’n 26%, kunst en cultuur scoort nog iets hoger, non-profit 24%. Laag scoren gokken en vitaminesupplementen (onder de 18%). Het percentage dat doorklikt is veel lager. Hobbies scoort hoog met 5%, maar meestal is het click ratio onder de 2,5-3%.

Regelmaat, of juist niet?

Als je hebt geanalyseerd wanneer voor jou het beste moment is om je mailings te versturen, houd je daar dan ook aan. Mensen zijn gewoontedieren en als de inhoud van je nieuwsbrief prikkelend en uitdagend blijft, dan gaan je lezers je nieuwsbrief missen als je daarvan afwijkt. Zorg ervoor dat je relaties op je kunnen rekenen! Het is daarom handig als je bij je aanmeldformulier voor je nieuwsbrief aangeeft hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt, en eventueel op welke dag.

Wij houden eens per 6 a 8 weken aan. Dat bleek uit ons eigen onderzoek een goede frequentie die ook is waar te maken. Bovendien zit onze doelgroep niet te wachten om iedere week ‘lastig te worden gevallen’ met mailings.

Sowieso is het verstandig eens per 6 maanden (of sneller, als de frequentie van je nieuwsbrieven hoog is) te evalueren of je beste tijdstip nog steeds klopt.

Werklast

Een intern argument om het beste tijdstip te bepalen, is hoeveel tijd je hebt om een nieuwsbrief te maken en te versturen. Zeker, je kunt automatiseren en systematisch inplannen, maar de koeien moeten worden gemolken: nieuwsbrieven schrijven betekent een vlotte pen, goede motivatie, tijd beschikbaar hebben en inspiratie. Natuurlijk staat je klant voorop, maar je zult intern het plannen van het verzenden van je nieuwsbrief ook moeten organiseren.

Wat kun je nog meer doen

  • Om nog meer resultaat uit je nieuwsbrieven te halen kun je A/B-testen uitvoeren. Dan stuur je de helft van je abonnees met onderwerp X en de andere helft met een andere onderwerpsregel. Eventueel kun je nog mee segmenteren.
  • Een goede onderwerpsregel zorgt sowieso voor een hoger openingspercentage.
  • Zorg er ook voor dat je nieuwsbrief goed te lezen is op mobieltjes. Het merendeel van je lezers zullen hun smartphone gebruiken om hun e-mail uit te lezen. Dat aantal groeit nog steeds.

Kortom

Het beste tijdstip voor de verzending van nieuwsbrieven laat zich niet vastpinnen op 1 moment. Het beste tijdstip om je nieuwsbrief te versturen is afhankelijk van:

  • Je doelgroep
  • Je frequentie
  • Je concurrentie
  • Je onderwerpsregel
  • Je werklast

Heb je andere ervaringen, tips op vragen? Ik hoor ze graag.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: