Instagram voor bedrijven: 15 experttips

Wat kan Instagram voor bedrijven betekenen? In dit artikel lees je de beste experttips om meer volgers en likes op Instagram te krijgen.

Instagram voor bedrijven: waarom zou je?

Instagram groeit en is een van de grootste sociale media in Nederland. Bedrijven kunnen succesvol op Instagram worden door een goed zakelijk Instagramaccount.
Daarmee vergroot je je bereik, je zichtbaarheid en je naamsbekendheid. Instagram is ideaal om je merk visueel te verbeteren en je nog meer met je klant te verbinden.

Hoe start je op Instagram als bedrijf?

Net als ieder platform is starten eenvoudig. In drie stappen heeft een bedrijf een Instagram-account. Je meldt je aan, je voegt een profielfoto toe (je merk of logo bijvoorbeeld) en je koppelt je account aan Facebook (eigenaar van Instagram) en je kunt los gaan. Een eenvoudige uitleg vind je in het helpcentrum van Instagram.

Je kunt je merk in de spotlight zetten en je kunt ook aan promotie doen. Verdiep je daarvoor waarom Instagrammers foto’s liken, om welke redenen ze andere accounts gaan volgen en hoe Instagrammers andere foto’s vinden. Pas die inzichten toe op je zakelijke Instagram account en je kunt successen boeken.

Gebruik voor je Instagram je bedrijfsnaam en kies voor een herkenbaar profiel: je merk of je logo. Hierdoor ben je herkenbaar en makkelijk vindbaar. En het is makkelijk te communiceren.

1 Denk aan Facebook

De meest waarschijnlijke manier om aan meer Instagram volgers te komen is Facebook. Een op de vijf Facebook-accounts zit ook op Instagram. Dus als je Instagram aan Facebook koppelt, zien je Facebook-contacten dat ze je ook op Instagram kunnen volgen.

Je kunt ze direct uitnodigen om je op Instagram te volgen. Of je kunt een Instagram foto op Facebook delen met de uitnodiging ook op Instagram je te volgen. Je kunt daarmee zo’n 5% meer volgers krijgen.

2 Zorg voor een aantrekkelijk bedrijfsprofiel op Instagram

Succesvol zakelijk Instagram gebruiken betekent ten eerste dat nieuwe volgers en klanten moeten in één oogopslag weten:

  • waar je voor staat
  • wat je aanbiedt
  • welke meerwaarde je biedt
  • hoe ze contact met je opnemen

Dat doe je in het kort in je bio: je eigen unieke Insta-pitch. Je bio is reuzebelangrijk, want de eerste ingang tot succes. Zoek je een goede profieltekst, bekijk dan deze  toffe 400+ Instagram bio ideas‘ van Dave Matthews van Avasam. Hij legt uit hoe je omgaat met een goede foto, goede korte profieltekst, hashtags en nog meer in je bedrijfsprofiel.

Zijn terechte visie: Als je je profiel negeert, of er gewoon basisinformatie in stopt, verspil je waardevolle marketingruimte. Met zoveel andere bedrijven die strijden om hetzelfde publiek, hangt uw succes af van het benutten van alle kansen.

3 Gebruik populaire #hashtags

Net als Twitter gebruiken Instagram gebruikers tags. Als je populaire hashtags gebruikt die aansluiten bij je foto, dan word je veel sneller gevonden door andere Instagrammers. Het is een mooie social discovery tool. Bovendien kun je alleen maar op hashtag en accountnaam zoeken, dus je zult hashtags wel moeten gebruiken, wil je gevonden worden. Maar pas op: overdaad schaad. Gebruik zo’n 5 hashtags per post.

Populaire Nederlandse hashtags in 2017 zijn: #love #nieuws #vacature #instagood #follow #like #happy #beautiful #picoftheday #like4like #Life#throwbackthursday. Per branche kan dit overigens weer wat verschillen

(De actuele top 30 vind je op Hashtagify.  Je kunt je daar gratis abonneren om populaire hashtags in je mailbox te ontvangen). Op Iconosquare kan je eenvoudig zoeken op hashtags

Bedenk ook je eigen hashtag zodat je je populariteit en bereik nog beter kunt meten. Bijvoorbeeld bij een eigen event, de introductie van een nieuwe dienst.

4 Gebruik populaire filters

Je kunt Instagram foto’s voorzien van filters. Hoe meer filters er zijn, waar je uit kunt kiezen, des te meer sommige filters populair zijn. Die trendgevoelig zijn. Dit zijn in 2017 de meest populaire filters: Earlybird, Rise, Amaro, X-Proll, Valencia, Brannan.

5 Toon je klanten

Iedereen die een foto-album met huwelijksfoto’s bekijkt, weet het: je wilt graag jezelf zien. Dat geldt onverkort op Instagram. Dat bevordert merktrouw. Laat je klanten foto’s delen waarbij ze jouw producten gebruiken. Dat heeft twee effecten: vrienden van je klanten gaan je ook je Instagramfoto’s zien, en anderen zien dat je producten ‘echt’ zijn en betrouwbaar. Een dubbelslag.

Die dubbelslag kan nog nog uitgebreider door je klanten naar jou te laten reageren met foto’s en filmpjes. ‘User generated content’ doet het uitstekend.

6 Neem je fans ‘behind the scenes’

Voor een hogere klantbetrokkenheid kun je influencers onder je Instagrammers uitnodigen achter de schermen van je MKB-bedrijf te kijken. Nodig ze uit om hun ervaringen in foto’s te delen op Instagram.

7 Varieer in kleurgebruik

Uit een onderzoek van de Universiteit van Wisconsin bleek dat Instagrammers op verschillende manieren reageren. Ze onderzochten meer dan 130.000 foto’s en volgens hen krijg je een hogere conversie als je: blauw en geel in je foto’s gebruikt en uitroeptekens en vraagtekens vermijdt (!).

8 Plaats regelmatig

Je maakt een grotere kans dat mensen je gaan volgen als je vaker foto’s en video’s publiceert. Meer lijkt beter te suggereren. Maar te veel ook weer niet, want vooral consumenten haken dan af bij bedrijven.

Instagram voor bedrijven is interessant, mits je goed bedenkt wat je ermee kunt bereiken, en structureel bouwt aan je schare volgers en likes. ISI Media helpt bedrijven hun online communicatiestrategie en positioneren te verbeteren. Je krijgt meer samenhang, meer klanten en meer omzet. Meer weten? Neem contact met ons op.

9 Instagram voor bedrijven geeft een groot bereik

In 2018 zet het gebruik van Instagram sterk door. Het is niet meer weg te denken. Vooral voor mensen onder de 40 is de app razend populair. Inmiddels zijn er meer dan 2 miljoen Nederlanders die Instagram gebruiken. Eind 2016 gebruikten bijna 1 miljoen Nederlanders Instagram iedere dag. Instagram is favoriet onder jongeren en gaat Twitter voorbij. In 2017 is Instagram de top 5 binnengedrongen en stijgt relatief het sterkst.Instagram voor bedrijven: veel groeimogelijkheden

Instagram voor bedrijven: Gebruikers Instagram naar leeftijd

10 Je bent je concurrentie voor

Nog lang niet alle bedrijven hebben Instagram ontdekt. Waarom zou je Instagram als bedrijf in je online communicatiestrategie willen gebruiken? Zorg dat je je concurrentie voor bent. Instearly adopter bedrijven zetten Instagram vooral in:

  • als instrument voor je branding
  • voor je zichtbaarheid
  • voor je naamsbekendheid of merkbekendheid/merkvoorkeur
  • voor het laten zien van (nieuwe) producten
  • voor het creëren van een fanbase en bereik
  •  voor gevatte inhakers bij actualiteiten
  • verhogen conversie als je Instagram foto’s op je productpagina’s plaatst

11 Goede statistieken

Met Instagram Insights heb je als bedrijf inzicht in je resultaten:

  • de hoeveelheid weergaven van je posts
  • het verloop van jouw aantallen volgers
  • op welk moment je volgers online zijn
  • de achtergrond van je volgers: geslacht, leeftijd en locatie bijvoorbeeld

12 Gebruik Instagram Stories

Met Instagram Stories heb je de kans je gezicht achter je website of webshop te laten zien. Stories zijn een compilatie van losse foto’s (3 seconden) of video’s die maximaal 10 seconden duren,. en die je voor 24 uur kunt publiceren. Daarna verdwijnen de stories automatisch van het profiel. Lijkt erg op Snapchat, nietwaar?

Ook de Stories kun je goed gebruiken voor je onderneming. Denk aan:

  • Lokale bekendheid genereren (want je kunt updates een locatie meegeven (geotaggen). Ook kunnen Instagrammers inchecken op de plaats waar ze zijn.
  • Je kunt de informele kant van je bedrijf op Instagram laten zien. Door ‘achter de schermen’  te gaan verhoog je de betrokkenheid.
  • Je kunt het verhaal achter je bedrijf nog beter vertellen met Instagram Stories.
  • Je kunt laten zien dat je aan het werk bent
  • Je kunt kortingscodes geven (die weer verdwijnen). Dat verhoogt de engagement met je Instagram account
  • Je kunt nieuwe projecten of producten onder de aandacht brengen
  • Je kunt nieuwe collega’s introduceren
  • Je kunt een rondleiding geven door je gebouw

Ga live. Met Instagram Stories kun je als MKB of ZZP´er ook live uitzenden. Doe dat als je al een tijdje bezig bent.  Je live video is na afloop niet zichtbaar meer in je tijdlijn. Het is een krachtig kanaal om de verbinding met je Instagrammers aan te gaan.

13 Wat zijn de nadelen van Instagram voor bedrijven?

Geen enkel platform is ideaal voor alles. Dat Instagram snel groeit is een goede reden voor meer bereik, maar vertelt niet het hele verhaal. Dit kan bijvoorbeeld niet:

  • Direct doorverwijzen naar externe sites
    In je marketingfunnel zit Instagram vooral aan de ‘reach’ en ‘engage’ kant, en minder aan de ‘activate’ kant. Alleen in je bio kun je een link meten.
  • ROI is moeilijker te meten
    Daarvoor kun je beter terecht bij Twitter of Facebook, bijvoorbeeld.
  • Eenmaal beginnen, is constant feeden.
    Denk na voordat je start (anders is het een zinloze onderneming)

14 Instagram met je bedrijfsaccount

Via je persoonlijke profiel kun je bedrijfspagina’s maken. Dat gaat met de optie ‘Switch to Business Profile’. Vervolgens link je je Instagramprofiel met je Facebookpagina en vul je je contactgegevens in. Dit kan alleen als je ook een account hebt met moederbedrijf Facebook. Met een bedrijfsaccount kunnen je volgers je bellen, mailen of de locatie van je bedrijf bekijken.

15 Extra’s op Instagram voor bedrijven: zet jezelf op de kaart

Veel potentie is er met Instagram voor bedrijven. Belangrijk is natuurlijk je doelstelling en timemanagement in de gaten te houden. Daarnaast zijn er nog meer tips:

  • Er vele apps die je bedrijf op Instagram uniek maken. Ik heb een overzicht van gemaakt om Instagram op je website – de moeder aller basisstations: lees verder in dit artikel.
  • Je kunt ook adverteren op Instagram voor bedrijven met de promote-optie. Daarmee maak je van je foto’s en filmpjes een gesponsord bericht. De prijs van een gesponsord bericht hangt af van de doelgroep en de tijdsduur van je promotie.
  • Voeg je locatie toe.  Dit zogenaamde geotaggen is ideaal voor lokale bedrijven. Als klanten jouw bedrijf toevoegen aan hun post, komen ze op jouw Instagram account. Je maakt een locatie van je eigen zaak met de optie ‘Toevoegen aan Fotokaart’.

Instagram voor bedrijven is interessant, mits je goed bedenkt wat je ermee kunt bereiken, en structureel bouwt aan je schare volgers en likes. ISI Media helpt bedrijven hun online communicatiestrategie en positioneren te verbeteren. Je krijgt meer samenhang, meer klanten en meer omzet. Meer weten? Neem contact met ons op.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: