Gratis of betaald: Uitzenden van kerkdiensten met de juiste service

Voor het septembernummer van Kerkmagazine, onafhankelijk facilitair vakblad voor kerken, werd ik geïnterviewd over het verbeteren van het streamen van kerkdiensten. Dick Vos pakte de telefoon en belde mij op.

Eric van den Berg, van ISI Media, communicatie voor zinnige organisaties, adviseert vooral goed na te denken over de voorvragen wanneer je kerkdiensten wilt uitzenden en een platform kiest. Wat wil je precies, wanneer, hoeveel, voor wie en door wie?

Kerkomroep en Kerkdienstgemist zijn specialisten die bekend zijn met het kerkelijk veld, waardoor je adequate begeleiding en ondersteuning krijgt. Bij YouTube moet je alles zelf uitzoeken. `Dat bespaart geld, maar kost tijd. En heb je daarvoor voldoende vrijwilligers beschikbaar?”

Vooral op het vlak van de productie van uitzendingen valt er nog veel te winnen, zegt Van den Berg. In hoeverre houd je bij de opzet en vormhgeving van een dienst rekening met kijkers elders Hoe breng je iets in beeld en wanneer wat? Kijkers zijn gewens aan gelikte producties op televisie. Kerken kunnen daar doorgaans niet aan tippen. Tegelijk kun je er wel voor zorgen dat jouw registratie ondersteunt wat je aan kijkers wilt overbrengen. Het antwoord op die vraag bepaalt mede hoeveel je moet investeren in apparatuur en software.”

In het artikel somt Dick Vos de kosten, voor- en nadelen op van meerdere platformen: Kerkdienstgemist richt zich geheel op streamingssoftware. Meer dan 1.900 kerken maken er gebruik van. Ruim 1.000 kerken zenden uit via Kerkomroep – geluid, of geluid met beeld.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: