Zeg je ‘je’ of ‘u’ als organisatie? Zo kies je wat past bij jouw leden en vrijwilligers

Is ‘u’ beleefd en ‘je’ onbeleefd? Klinkt logisch, maar zo simpel is het niet. Hoe je mensen aanspreekt op je website, in mails of nieuwsbrieven zegt iets over je band met hen en over je eigen identiteit. Voor non-profitorganisaties is die band vaak persoonlijk én langdurig. Zeker als je werkt met betrokken leden en vrijwilligers, is de juiste tone of voice belangrijk. Want hoe wil je overkomen? Dichtbij en warm? Of juist iets formeler en zakelijker? En is je minder respectvol dan u?

Wat wil je uitstralen?

Wil je vooral informeren? Dan kan ‘u’ prima werken. Dat creëert wat afstand en komt respectvol over. Wil je juist laten zien dat je één gemeenschap bent met wederzijds vertrouwen? Dan past ‘je’ wellicht beter, want dat voelt gelijkwaardiger en persoonlijker.

Ken je doelgroep

Werk je veel met senioren of formele instanties, zoals gemeenten of zorgpartners? Dan zie je de u-vorm vaker in het gebruik. Maar voor vrijwilligers, actieve leden of jongere doelgroepen kan ‘je’ juist natuurlijker voelen. Vraag het gerust eens rond: hoe worden ze het liefst aangesproken?

Nog een handige tip: kijk hoe je met hen praat in het echte leven. Spreek je ze aan met ‘je’ of ‘u’? Dat geeft vaak al een duidelijk signaal.

Formeel hoeft niet professioneler te zijn

Veel organisaties denken dat ‘u’ automatisch professioneler klinkt. Maar dat hoeft niet. Professioneel zit ’m in heldere teksten, een goed opgebouwde site en foutloze communicatie. Niet per se in de aanspreekvorm.

Bij ISI Media zorgen we dat jouw communicatie professioneel overkomt met een tone of voice die past bij jouw achterban.

U en jij

De mix “Kom jij/u ook?” komt vaker voor dan je denkt. Het voelt als een veilige middenweg, maar eerlijk? Nee. Het werkt juist averechts. Zo’n dubbele aanspreekvorm oogt onzeker. Je laat zien dat je twijfelt over hoe je de lezer moet benaderen. Of dat je niet weet tegen wie je het hebt. En dat haalt juist kracht uit je boodschap. Dus: gebruik nooit meer u/jij in je teksten maar durf te kiezen.

Waarom de keuze tussen u of jij ertoe doet

Vergelijk deze zinnen eens:

  • Je kunt je hier aanmelden voor de nieuwsbrief.

  • U kunt zich hier aanmelden voor de nieuwsbrief.

De eerste voelt informeel, vriendelijk, alsof je iemand persoonlijk aanspreekt. De tweede is wat formeler, afstandelijker en mogelijk beter geschikt voor oudere leden of externe partners.

Nog eentje:

  • Bedankt dat je hebt meegedaan aan de actie.

  • Hartelijk dank dat u hebt deelgenomen aan de actie.

Beide prima. Maar de toon is anders. De ‘je’-zin past bijvoorbeeld goed bij vrijwilligers of jongere leden. De ‘u’-variant voelt formeler en past bij een ouder of formeel publiek.

En deze dan:

  • Kom jij/u ook?
    Dit voelt alsof je niet kon kiezen. Twijfel je zelf, dan voelt je lezer dat ook.

Ons advies: kies wat past bij jouw organisatie én doelgroep en wees daar vervolgens consequent in. Maar gebruik ‘m nooit dubbel.

Maak een bewuste keuze

Of je nou kiest voor ‘je’ of ‘u’: het is belangrijk dat je daar consistent in bent. Niet alleen op je site, maar ook in je nieuwsbrieven, vrijwilligerscommunicatie en social media. Zo bouw je herkenning en vertrouwen op.

Twijfel je nog? Geen probleem. Bij ISI Media denken we graag met je mee met jouw stijl van communicatie. We zorgen dat jouw taalgebruik klopt voor leden, vrijwilligers én werkrelaties. We schrijven met je mee én bieden we trainingen voor jou en je team. Zodat jullie boodschap overal klopt op je site, in je blad én daarbuiten.

Laten we samen kijken naar jouw stijl, toon en verhaal in je communicatiestrategie en plan direct een gratis adviesgesprek in.