Wat zet je op je kerkwebsite? Lees deze 6 experttips

Wat zet je allemaal op je kerkwebsite ? Die vraag wordt vaak gesteld als we een nieuwe kerkwebsite bouwen of als een bestaande kerkwebsite inhoudelijk wordt vernieuwd.

Een zeer belangrijke vraag waarvan het antwoord bepaalt hoe makkelijk de bezoekers van je site de weg kunnen vinden.

Laten we deze vraag afpellen. Achtereenvolgens lees je:

  • Voor wie is de kerk website bedoeld?
  • Wat zet je als kerk op je website?
  • Hoe orden je alle informatie die je op de kerkwebsite zet?
  • Hoe zorg je voor een goede menustructuur?

# Tip 1 Bepaal voor wie je kerk website is bedoeld

Wat willen je websitebezoekers weten? Je hebt meerdere typen bezoekers. Een gebruikelijke indeling is bijvoorbeeld:

  • Meewerkende kerkleden
    Daaronder versta ik de trouwe kerkgangers die minimaal 1x per maand in de kerk komen, en vaak vrijwilligersfuncties vervullen
  • Meelevende leden
    Betrokken leden die ongeveer 1x per maand de kerk bezoeken.
    Of christenen die net verhuisd zijn en zich oriënteren welke kerken er in de buurt zijn.
  • Inactieve leden
    Geregistreerde leden die amper meer in de kerk komen (je kunt je afvragen in hoeverre ze je website bezoeken)
  • Omwonenden
    Niet-leden die in het werkveld van de kerk wonen.
  • Voorbijgangers
    Mensen uit de buurt of van veel verder weg die bij op de website komen, ‘zomergasten’ of toevallige passanten.

Deze indeling, of een variant hierop, heb je als het goed is uitgewerkt in je communicatieplan (zo niet, kunnen je erbij helpen). Een kerkelijk communicatieplan omvat meer dan alleen de kerkwebsite en beschrijft welke communicatiemiddelen je gebruikt om je doelgroepen te benaderen – van preek tot kerkblad, van website tot Instagram en Facebook.  

# Tip 2 Dit zet je op je kerkwebsite

Als je een keuze hebt gemaakt, maak je een lijst van onderwerpen die je op de website uitwerkt. We bezochten meer dan 100 kerkwebsites, bundelde alle informatie en kwamen uit op een de belangrijkste items van onderwerpen die kerken op hun kerkwebsite zetten

Bekijk deze twee lijsten:

    # Tip 3 Dit zet je op een kerkwebsite voor je eigen achterban

    Kies je voor een intern gerichte website (een website voor je achterban), dan zet je op de website voor de kerk onderwerpen die passen bij de meewerkende en meelevende leden.

    Je kunt zonder meer gebruik maken van kerkelijk jargon (met woorden als catechese, bijbelkring, ouderling, belijdenis, Kerkbalans, kerkrentmeesters, misintenties)

    Beperk je tot de belangrijkste informatie. Maak van je kerkwebsite geen online archief, en zeker geen ‘vergader- en notulenplek’: daar zijn andere plekken voor, zoals een intranet, Google Drive,  Dropbox of OneDrive of documentmanagementsysteem.

    # Tip 4 Dit zet je op een kerkwebsite voor omwonenden

    Kies je voor een extern gerichte website, voor omwonenden en toevallige bezoekers, dan zul je moeten kiezen om het christelijk idioom te vertalen of uit te leggen. Voor veel kerken die wij helpen, is dit best een dingetje. Je zult omdenken, om in jeukende managementtermen te praten. Verplaats je in die ‘onbekendere bezoekers’.

    Zij stellen vragen als:

    • Wat voor kerk is dit?
    • Wat kan ik hier doen?
    • Is het iets voor mij?
    • Hoe werkt het hier?

    # Tip 5 Orden alle informatie die je op de kerkwebsite zet

    Als je je onderwerpenlijst hebt gezien wat protestantse gemeenten en katholieke parochies allemaal op hun kerkwebsite zetten, is de volgende stap: Ga deze  onderwerpen ordenen.

    Hoe sneller ze informatie vinden, des te tevredener ze zijn over je kerksite, en des te groter de kans dat ze terug keren. En daar doe je het vooral voor. 

    # Tip 6 Zorg voor een goede menustructuur op je kerkwebsite

    Zorg voor een goede menustructuur.  Bouw je kerkwebsite op rondom maximmaal 5 menu-items in je navigatie. Dat maakt het overzichtelijk, zeker voor bezoekers die even op hun mobieltje kijken. 

    Zorg dus voor een goede menustructuur, zodat je bezoekers snel op de plek van bestemming kunnen komen. Je hoofdmenu zie je meestal bovenaan of links op de website. Andere termen die kerken gebruiken, zijn navigatie of tabbladen.

    Heb je je lijst goed geordend, dan heb je je hoofdmenu te pakken. Aandachtspunten bij een goede menustructuur:

    • Zorg voor minder dan 6 hoofdmenu-items.
    • Bedenk of je een enkel menu wilt, of ook submenu’s.
      De ene groep experts zegt: gebruik zo min mogelijk menu’s en gebruik geen submenu’s maar links of buttons op een pagina. De andere groep experts zegt: werken met submenu’s kan best, want het maakt het navigeren op mobieltjes heen prettig.
    • Zorg voor duidelijke beschrijvingen van je overkoepelende onderwerpen.
      Gebruik geen koepelbegrippen als: ‘Onderwerpen’, of ‘Informatie’ of ‘Meer’
      Gebruik wel woorden als: ‘Activiteiten’, ‘Wie we zijn’, ‘Nieuws’
    • Gebruik korte, krachtige woorden. Gebruik maximaal 2 woorden voor ieder item. Dus niet “Wat is er te doen’ maar bijvoorbeeld ‘Onze agenda’.
    • Kort je woorden in, als al je menu-items bij elkaar veel ruimte innemen. (Dan blijft het goed scanbaar, en goed leesbaar op een mobieltje).
    • Zorg ervoor dat je hoofdmenu altijd zichtbaar is: of met woorden of met de ‘hamburger’ die aan populariteit wint (je ziet ze wel: drie horizontaal liggende strepen, die je kunt openklappen).
    • Menustructuren houden zich aan standaarden. Woorden als ‘Home’, ‘Over ons’ en ‘Contact’ als menu-opties zijn heel gebruikelijk. ‘Home’ staat vooraan (of wordt gewoon weggelaten), ‘Contact’ meestal helemaal achteraan.

     

    Er komt best wat kijken om goede keuzes te maken wat er allemaal op je kerkwebsite moet komen te staan. 

    Zoek je een betrouwbare partner die bekend is op het kerkelijk erf en je helpt bij de bouw en/of onderhoud.

    Wij staan voor je klaar, zoals voor vele andere parochies en gemeenten door het hele land.

    Kerkwebsite laten maken

    Wij bouwen de mooiste websites, en ook nog eens betaalbaar

    Eric van den Berg

    Meer weten?

    Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

     

    Neem contact op

    Nieuw op ISI Media: