4 doorslaggevende voordelen van een extern communicatieadviesbureau

De meeste bureaus die met communicatie bezig zijn, noemen zich communicatieadviesbureaus. Je hebt ze in alle soorten en maten. Maar wanneer huur je een extern communicatieadviesbureau in? Welke voordelen zijn er, en waarop moet je letten?

Voordelen inhuren communicatieadvies

Je kunt om meerdere redenen een extern communicatiebureau nodig hebben:

Deskundigheid

Communiceren doet iedereen en communicatie is een vak waarvoor deskundigheid nodig is om organisatiedoelstellingen te behalen. Een eerste voordeel is dan ook dat je deskundigheid tijdelijk in huis haalt, die je zelf als organisatie niet of te weinig bezit. Dat kan globaal strategisch advies zijn, maar ook communicatieadvies op een deelterrei

Objectiviteit

Van een deskundig extern communicatieadviesbureau mag je verwachten dat ze als buitenstaander objectief de opdrachtgever helpen. Al is het maar dat eigen afdelingen of medewerkers de objectiviteit soms uit het oog kunnen verliezen. Een goed extern bureau heeft ervaringen in allerlei situaties en voegt die kennis toe aan je eigen organisatie. Interne adviseurs zijn – en dat kun je letterlijk zien – afhankelijk van hun eigen afdeling of organisatie. Een gevaar dat daarbij een rol kan spelen, is dat een interne adviseur (daardoor) in conflict kan komen met haar of zijn eigen leidinggevende, collega’s of directie/board. Een externe adviseur kan beter als objectief breekijzer fungeren bij gewenste veranderingen. Vreemde ogen dwingen. Ook kunnen ze benchmarken waardoor je een breder perspectief binnenhaalt.

Flexibiliteit

Extern communicatieadvies in huis halen heeft als derde voordeel dat zij flexibel inzetbaar zijn. Je zit niet vast aan vaste medewerkers en je kunt adviezen inwinnen op de momenten dat je wilt, afhankelijk van de communicatievraag, de complexiteit van een project of de gewenste deskundigheid. Externe communicatieadviesbureaus hebben nu eenmaal ervaring met verschillende opdrachtgevers, projecten, sectoren en kunnen daardoor best practices meenemen naar jouw situatie.

Betere focus

Een organisatie kan beter focussen op zijn hoofdtaken. Andere activiteiten kun je beter overlaten aan bedrijven die daarvan hun kernactiviteit hebben gemaakt. Zo is het ook met communicatieadvies. Als bijvoorbeeld online conversieoptimalisatie niet je kerntaak is, kun je beter een specialist vragen.
Dit zijn de vier meest voorkomende voordelen om een extern communicatieadviesbureau te vragen je te ondersteunen bij je project.

Uitbesteden is een keuze

Voordat je besluit om een extern communicatieadviesbureau te vragen, dien je allereerst te bepalen of een externe kijk überhaupt wel nodig is. En zo ja, welke expertise is nodig? Communicatie is complexer geworden dus zijn er meer specialisten beschikbaar. Bij wie kun je aankloppen en hoe werkt het externe bureau dat je op het oog hebt?

Daarnaast zul je willen nadenken over het effect van het vragen van een buitenstaander. Welke interne weerstand zijn er, bij eigen communicatiemedewerkers, marketeers, vormgevers, webbouwers of bij andere afdelingen en/of stakeholders.

Daar hoef je niet van te schrikken: de meeste mensen reageren nu eenmaal terughoudend en kunnen mensen van buiten als bedreiging zien. Als wij als communicatiebureau starten, overleggen we over deze onzekerheden in het proces.

Controle ligt bij jou

Bij het uit handen geven, komt als vanzelf de vraag naar voren hoe effectief en efficiënt het bureau werkt. Nooit ben je de volledige controle kwijt en met goede afspraken over de gewenste inzet, het budget en de bereikbaarheid gaat dit goed.

Wat kan ISI Media voor je doen?

ISI Media is een communicatieadviesbureau in Den Haag. Wij helpen door het hele land dienstverleners bij hun communicatievraag. Wij helpen betekenisvolle organisaties en authentieke MKB-ers bij het uitbouwen van hun strategische online communicatie. Clubs die houden van hun vak. Hun omgeving beter maken. Wij helpen hen van een uitgekiende communicatiestrategie tot betere digitale communicatie. Met de beste resultaten: onderscheidend vermogen, effectieve boodschap, doordachte contentstrategie, hogere ranking en meer mediawijsheid.

Meestal gaat dat over strategische communicatie en online communicatie. We gaan in op je identiteit, missie en visie en sparren over de juiste governance van je kanalen. Online zijn we sterk in SEO, websiteoptimalisatie en contentstrategie. We werken daarbij altijd customer-centric.

De 5 voordelen van ISI Media op een rij

  • Servicegericht
    Bij ons staat service, service en nog een service bovenaan. We zijn flexibel ingesteld, betrokken bij jouw uitdaging en leveren toepasbaar advies.
  • Lage tarieven
    We werken vanuit huis of vanuit het kantoor van onze opdrachtgever. Daardoor hanteren wij lagere tarieven dan grote communicatieadviesbureaus: de overhead is bij ons minimaal.
  • Snel ingewerkt
    Wij verdiepen ons zorgvuldig en snel in je organisatie en je communicatievraag, zodat we met de juiste mindset de juiste adviezen aan je geven.
  • Korte lijnen
    Je hebt korte lijnen en je kunt ons bereiken via jou ideale communicatiemiddel (of dat nu de telefoon, whatsapp, skype, google hangout, mail, Facebook messenger, Twitter, Telegram is; kies je eigen voorkeur).
  • Helderheid
    We houden van heldere afspraken, die we nakomen. Vooraf en tijdens de opdracht weet je altijd waar je aan toe bent. Onduidelijkheden helpen we zo snel mogelijk uit de weg.

 

Contact opnemen

Meer weten? Neem nu contact op met communicatiestrateeg Eric van den Berg. Graag maak ik kennis om samen de ingrediënten te bepalen voor een succesvol communicatieadvies. Bel 06-34009124, mail naar hallo@isimedia.nl of ga door naar het contactformulier.

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: