Digitaal collecteren voor de kerk op 11 betrouwbare manieren

Digitaal collecteren wordt door steeds meer bedrijven aangeboden. Hier lees je de beste 11 diensten om inzamelingsacties te houden voor je kerk. Voor een kerk is gemeenschapsgeld kostbaar. Daarom werkt digitaal collecteren vaak zo eenvoudig mogelijk. Zeker nu mensen steeds minder cash op zak hebben of online de kerkdienst volgen.

Een poos geleden, toen collecteren via een app nog niet zo ‘hot & happening’ was, schreef ik het artikel:  Collecteren via een app, hot or not.

Daarin beschreef ik de voordelen om digitaal te collecteren: er is minder cash in omloop, als de veiligheid oké zit is dat dikke winst, en de beleving en gebruikersgemak is doorslaggevend. Dat artikel is aan een grondige update toe, omdat er inmiddels meerdere goede aanbieders zijn.

Rekeningnummer vermelden op je kerkwebsite

Laat ik beginnen bij het meest simpele middel: het vermelden van een (serie) bankrekeningnummers waarop websitebezoekers geld kunnen storten, of dat nu een jaarlijkse bijdrage is, digitale collecte, collectebonnen of giften voor bijzondere doelen (diaconie, pastoraat, noem maar op). Ik zie websites met pagina’s vol met meerdere bankrekeningnummers. Het is informatief, maar niet effectief.  Als ik een bankrekeningnummer zoek, heb ik de intentie iets te gaan betalen of doneren. Dan is het wel zo handig als ik dat ook gelijk kan doen.

Voordeel: Is dit de beste manier? Nou, nee.
Nadelen: Omslachtig, foutgevoelig. Bovendien kunnen je bankrekeningnummers worden gespoofed.
Kosten: € 0

 

Digitaal doneren met iDEAL

iDeal is hét online betaalmiddel waarmee mensen via de eigen bank rechtstreeks kunnen betalen. Online donaties kunnen daardoor ook via iDEAL kunnen worden aangeboden (bekijk in 1 minuut hoe iDEAL werkt). iDEAL is veilig, betrouwbaar en gemakkelijk. Online doneren voor kerken kan op meerdere manieren gebeuren. Je kunt voor gratis of betaalde plugins kiezen, eventueel gekoppeld aan een formulier. Wij helpen je daarbij.

Om iDEAL werkend te krijgen, is een account nodig bij een betaalintermediair (zoals Mollie of Targetpay). Zo’n account is gratis, je betaalt geen abonnementskosten, maar wel een klein bedrag (€ 0,29) aan per transactie. Je hebt de donatie direct binnen, en donateurs zien direct op hun (digitale) afschrift wat en aan wie ze hebben gedoneerd. Je kunt dit zelf (laten) installeren of diensten als Donorbox of Aeyden afnemen. Maar die diensten zijn veel duurder dan betaalintermediairs, dus dat zou ik niet doen.

Voordelen: Snel te realiseren, goed, betrouwbaar en goedkoop, voor iedereen beschikbaar, alles in eigen hand (privacy).
Nadelen: (lichte) licentiekosten voor plugins
Eenmalige kosten: € ca. 75-100
Abonnementskosten: nee
Transactiekosten: € 0,29 per keer

 

Tikkie

Je kunt ook betaalverzoeken doen bij een inzamelingsactie bijvoorbeeld via een Tikkie. Je kunt daarmee een link, een Whatsapp-bericht, mail of QR-code maken voor een vast bedrag of een open bedrag. Dat deel je en mensen kunnen een donatie doen. Let op dat er een limiet aan het aantal donaties per Tikkie zit, en het Tikkie een bepaald aantal dagen actief kan zijn. Tikkie is daardoor interessant voor kleinschalige, kortetermijnsdonaties.

Voordelen: makkelijk, wijdverspreid gebruik (bekend), betrouwbaar, duurzaam
Nadelen: geen integratie, losse betaalverzoeken
Eenmalige kosten: nee
Abonnement: nee
Transactiekosten: nee

DonkeyMobile

Dan de kerkelijke markt zelf. De eerste die ik wil noemen is DonkeyMobile. En laat ik het maar gelijk zeggen: een hele goede speler die veel kerken uit de brand kan gaan helpen. Met de app kun je met je smartphone digitaal collecteren of giften inzamelen. Je uploadt een collecterooster, voeg een collecte toe en je kunt deze delen onder de app-gebruikers. Naast collectes kun je ook speciale inzamelingsacties aanmaken, zoals voor Actie Kerkbalans, een missionair project, diaconaat, noodhulp of andere geldelijke inzamelingen.

DonkeyMobile werkt met een saldo, zodat je als giftgever maar eenmaal transactiekosten betaalt en vervolgens gratis aan je kerk kunt doneren. DonkeyMobile werkt met SKG samen om wekelijks saldo over te maken. Toppers zijn het de makers van Donkey Mobile.

Aandachtspunt voor de kerk: bedenk vooraf hoe DonkeyMobile in de eigen communicatiemix past. Dat maakt deze app bij de introductie tot een succes (of niet).

Voordelen: integratie met SKG, snelle ontwikkelaars, multi-use, gepromoot vanuit de landelijke protestantse kerk
Nadelen: best duur in vergelijking met bijv. Scipio; jong bedrijf, moet zich bewijzen voor de lange termijn.
Eenmalige kosten: ja, onbekend
Abonnement: € 75 per maand
Transactiekosten: € 0,24

Digitaal collecteren via SKG Collect/Kerkgeld (plus app Appostel)

Een volgende mogelijkheid is SKG Collect. Dit is een product van de stichting Kerkelijk Geldbeheer (SKG) en ontwikkelt met Pintip betaalautomaten. SKG Collect is je ‘eigen kerkelijke webwinkel’ waarmee je de inkomsten kunt verhogen via de website. Kerkleden kunnen digitaal doneren, collectebonnen bestellen en diaconale giften overmaken. Ook is het mogelijk om de Actie Kerkbalans met SKG Collect in te richten. SKG Collect heeft met de app Appostel de donatiemogelijkheden ook naar de smartphone gebracht.

Voordelen: Betrouwbaar, goede ondersteuning, integratie, duurzame leverancier die goed op de hoogte is van geldbeheer in kerken
Nadelen: look & feel kerkelijke webwinkel is echt niet fraai
Eenmalige kosten: onbekend
Abonnement: ja
Transactiekosten: nee

Givt

Met de app Givt kun je net zo makkelijk een gift geven als dat je contan geld geeft. Je kunt de app in de kerk gebruiken, maar bijvoorbeeld ook tijdens straatcollectes. Het fijne is dat de app alleen voor donaties bedoeld is, in tegenstelling tot de apps die hieronder staan. Givt kan zonder wifi worden gebruikt. Je houdt de app bij een collectezak waar een Givt-zendertje in zit en vervolgens wordt de gift gecommuniceerd. Het is ook mogelijk om met QR-codes te werken.
Je betaalt niet alleen de financiële transactie, maar ook een gift voor de ontwikkeling van de app.

Voordelen: snel, betrouwbaar, multi-use, Nadelen: kleinschalig initiatief, relatief duurder
Nadelen: je betaalt aan de ontwikkeling mee, daarmee is development afhankelijk van aantal klanten
Eenmalige kosten: € 75
Abonnement: nee
Transactiekosten: 4,5% plus € 0,08

Scipio

Scipio (voorheen Socie) is een all-in-one oplossing op je smartphone en geleverd door Hagru. Het komt van de ledenadministratie Scipio Online, waardoor je donaties direct kunt koppelen aan kerkleden. De Scipio app is daarmee ideaal als collecte-app. Gebruikers kunnen een digitaal tegoed opwaarderen en zelf kiezen aan welk doel iemand wil geven. Voor de beheerders is de app handig, omdat je live de opbrengsten ziet, en of het doelbedrag is behaald.

Daarnaast biedt de app meerdere communicatie-opties in een besloten omgeving. Zo kun je dus pushberichten sturen om donaties te stimuleren.

Aan Scipio zijn kosten verbonden vanaf de START-variant. Wil je een eigen naam en logo, dan betaal je daar extra voor. Je betaalt geen transactiekosten, omdat je gebruik gemaakt van een bestaand incasso-contract.

Voordelen: ondersteuning, multi-use, betrouwbaar, duurzame leverancier
Nadelen: is all-in-one de gewenste oplossing?
Eenmalige kosten: onbekend
Abonnement: ja, vanaf € 59,95 per maand
Transactiekosten: nee

 

Donorbox

Donorbox is een fondsenwervingoplossing die zich ook op kerken richt.

Je maakt een online donatieformulier waarmee de geldgever kan kiezen om eenmalige en maandelijkse giften te doneren, of een zelf gekozen bedrag. Je kunt info over donateurs verzamelen en donateurs de verwerkingskosten laten betalen.

Voordelen: internationaal product, uitbreidingsmogelijkheden naar fondsenwerving en CRM-systemen als MailChimp, Salesforce of Zapier/API, integratie met WordPress
Nadelen: Best duur voor een relatief eenvoudig ogende oplossing
Eenmalige kosten: geen opstartkosten
Abonnement: Geen maandelijkse kosten
Transactiekosten: 1,5% vergoeding voor Donorbox en daarnaast kosten voor creditcard of bankbetalingen (oplopend tot 1,5%, dus 3% van de donatie)

 

Digitaal collecteren via Chrch

Crch is een app met een collecte-functie dat samenwerkt met betaalintermediair Mollie.

Je betaalt dus de gebruikelijke transactiekosten naast een vrijwillige bijdrage voor de app. Ook in deze app werk je met een tegoed: je waardeert eerst geld op, voordat je het uitgeeft aan de kerk.

Voordeel: makkelijk in gebruik.
Nadeel: eenmansbedrijf
Eenmalige kosten: onbekend
Abonnement: nee, maar betaalde ondersteuning
Transactiekosten: € 0,29

 

Kerkbijdrage.nl

Geen app, wel een mobiele website. Via kerkbijdrage.nl kun je collectes inzamelen, waarbij gebruik wordt gemaakt van Mollie voor het aanbieden van iDEAL-betalingen. Daardoor betaal je geen abonnement, maar wel transactiekosten.

Voordelen: geen abonnement
Nadelen: moet dit via een intermediair, als je het ook op je eigen site kan implementeren?
Eenmalige kosten: nee
Abonnement: nee
Transactiekosten: € 0,34

Alles op een rij

Leuk zo’n overzicht. Maar wat moet je nu kiezen als ik wil digitaal collecteren? Dat is afhankelijk van je budget, de omvang van de administratieve organisatie van je parochie of gemeente, je technische kennis en het gebruik van apps of nieuwste betaalmethoden bij je kerkleden.

Heb je ruim budget en kennis in huis, dan zijn SKG Collect, Scipio en Givt ingevoerde partijen. DonkeyMobile klopt hard op de deur dankzij de PKN, en Chrch kan interessant zijn als ze hun duurzaamheid hebben bewijzen. De een groeit en is veelbelovend, de ander is een eenmansbedrijf en erg kleinschalig.

Heb je minder te besteden, is je administratieve organisatie beperkt, en/of wil je alles zelf in de hand houden, kies dan voor een iDeal-implementatie op je website (die uiteraard goed leesbaar is op mobiele apparaten). Wil of kan je ook dit niet, kies dan voor Tikkies, Kerkbijdrage.nl of Geef.nl als projectplatformen.

Verdere ontwikkelingen

De afgelopen vijf jaar is er veel ten goede veranderd rondom digitaal collecteren. Er zijn betrouwbare diensten op de markt gekomen om de inkomsten voor de kerk langs digitale weg (app/website) te verhogen.

Er is een trend zichtbaar dat van oudsher leveranciers van administratieve diensten (ledenadministratie, boekhouding) zich bij het ontwikkelen van betaal-apps toeleggen op onderlinge communityvorming en interne communicatie. Andersom is dezelfde beweging te zien bij bedrijven als DonkeyMobile en Chrch: daar wordt de communicatiefunctie van hun app uitgebreid naar betaalopties.

Integratie van administratie en communicatie is enerzijds handig (alles in een), anderszijds vraagt het zorgvuldigheid rondom privacy, zoals het delen van persoonsgegevens. Ook is bij de keuze in een parochie of gemeente diepgaande reflectie nodig of beide functies (communicatie/administratie) te verenigen zijn op één plek. Dan bedoel ik dat niet technisch (“alles is te programmeren”) maar op de digitale governance van deze essentële functies in een kerkgemeenschap.

 

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: