Denk na voordat je hoaxes op Facebook deelt

Ik zie weer allerlei hoaxes op Facebook langskomen. Zoals: – Plaats als reactie ‘hi’ of ‘hallo’, een link dat je kunt zien wie jouw profiel heeft bezocht,  ‘Ik sta Facebook niet toe om wat blablabla’. Denk na voordat je dit soort nepberichten deelt.

Dit soort bagger komt deels voort uit onbekendheid wat (in dit geval) Facebook kan. Dan wordt het gegooid op een ‘onbekende macht’ (lees: Het Algoritme) dat je kan verslaan met een simpele handeling. Wat een onzin. Je verslaat een algoritme niet. Het is nep, het is fake, je beduvelt jezelf en je vrienden ermee. Stop met deze hoaxes op Facebook.

Onderaan dit artikel vind je een aantal voorbeelden van nepberichten. Vaak zijn ze al jaren oud, waaien ze over uit een andere taal en zijn ze hardnekkig, omdat ze maar gedeeld blijven worden.

Als je de algoritmen wilt verslaan, ga van facebook af. Zet je computer uit, en ga – zonder smartphone – wandelen in de natuur.

 

Hoe Facebook-algoritmen echt werken

Algoritmes zijn zeer complex en voor gewone gebruikers niet te doorgronden. Zelfs experts weten meestal niet exact hoe grote techbedrijven jouw en hun data inrichten voor de doeleinden die ze zich stellen. En dat is logisch: als techbedrijven – van Facebook tot Google, van Clubhouse tot TikTok – hun algoritmen prijsgeven, zijn ze hun business model kwijt.

Daarnaast zijn voor de gebruiker algoritmen handig: door de enorme hoeveelheid berichten, likes, groepen, tijdlijnen, mensen, is het erg behulpzaam dat je social mediaplatform dat al voor je uitzoekt. Facebook kijkt bijvoorbeeld naar actieve en passieve signalen. om berichten te kunnen rangschikken. Actieve signalen zijn bijvoorbeeld:

  • likes
  • posts
  • afbeeldingen
  • reacties
  • recentheid

Passieve signalen zijn bijvoorbeeld:

  • aantal connecties
  • aantal volgers
  • weergavetijd
  • tijd waarop je post
  • verhaaltype
  • doelgroep

Actieve en passieve signalen worden in een mixer gegooid om voorspellingen te doen. Hoe groot is de kans dat je een bericht deelt? Hoe groot de kans dat je gaat reageren? Of dat je een bericht wegdrukt?

Ten eerste pakt Facebook ieder (!) bericht dat beschikbaar is in het netwerk van een gebruiker. Dit noemt Facebook de ‘inventaris. De berichten worden gescoord op basis van de actieve en passieve rangschikkingssignalen.

Vervolgens worden berichten verwijderd waar een gebruiker waarschijnlijk niet mee in contact zal komen. Dat gebeurt op basis van het gedrag van de gebruiker in het verleden. Zo worden berichten weggedrukt:

  • clickbait
  • berichten die je eerder niet leuk vindt
  • berichten of mensen die je hebt gerapporteerd
  • advertenties die je hebt verwijderd of heb gerapporteerd
  • en dergelijke

Als dat is opgeschoond, gaat het neurale netwerk van Facebook aan de slag om de resterende inventaris (berichten dus) te scoren op basis van jouw profiel. Dat wordt razendsnel berekend.

Voorbeeld:

Er is een kans van 25% dat Peter een kattenfimpje bekijkt van de facebookgroep ‘Kattenfilmpjes’, maar het is 98% waarschijnlijk dat hij een post over tijgers van zijn broer met een hartje liket.

 

 

Deze berekeningen zorgen voor een sortering. Tot slot berekenen algoritmen een dwarsdoorsnede van mediatypen (afbeeldingen, linkjes, filmpjes) zodat het niet eenzijdig wordt om je tijdlijn door te scrollen.

Wat zegt Facebook zelf over haar algoritmen?

Facebook zelf geeft aan waarom algoritmen zo moeilijk zijn. En waarom er allerlei theorieën en mythes zijn over deze complexe materie.

De eerste reden is: het volume. Meer dan 6 miljard mensen over de hele wereld gebruiken Facebook. Voor iedereen zijn meer dan 1.000 potentieel interessante berichten beschikbaar. Daarmee heb je het het al om triljarden berichten over het hele platform.

Bedenk nu dat er voor elke gebruiker duizenden signalen zijn die Facebook evalueert om te bepalen wat die persoon het meest relevant vindt. En dat moet onmiddellijk gebeuren. Wanneer je Facebook opent, gebeurt dat proces op de achtergrond in slechts een seconde om berichten uberhaupt te tonen. Dat is behoorlijk indrukwekkend.

In dit filmpje legt Facebook Engineering uit welke processen aan het werk worden gezet om jou berichten uit te serveren aan de hand van het News Feed Algoritme:

Privacy versus persoonlijke informatie

Waar algoritmen ‘under the hood’ werken, op de achtergrond dus, speelt op de voorgrond een ander verhaal: die van privacy en personalisatie. Wat aan de ene kant is het maar wat fijn dat je relevante berichten krijgt en geen berichten waar je geen enkele interesse hebt. Je zou dan immers snel wegwezen van het platform.

Aan de andere kant hebben gebruikers recht om te weten wat er met hun data en met hun gedrag op het platform gebeurt. Facebook heeft daar geen goede reputatie, en dan ben ik mild.

In januari 2021 verbeterde Facebook de ‘Access your Information’ tool. In de instellingen van Facebook kun je daarmee gemakkelijker zien wat Facebook verzamelt (en dus ook op de achtergrond gebruikt in haar algoritmen).

 

Hoe herken je hoaxes op Facebook?

Eerder schreef ik een uitgebreid artikel hoe je nepberichten herkent. Dat artikel haalt de casus van Andrea Wilson aan. Zij werd slachtoffer van pestgedrag na de enorme verspreiding van een nepbericht over haar.

Zes anti-hoax tips tot slot:

Tip 1: Ga nooit gelijk tot actie over. THINK FIRST

Tip 2: Check meerdere bronnen, zoals hoaxmelding.nl, snopes.com of andere.

Tip 3: Ga Googelen op de hele tekst van het nepbericht.

Tip 4: Wees alert op satirische nieuwswebsites.

Tip 5: Gebruik je gezond verstand. Extreme simpele handeling of extreme beloften zijn te mooi om waar te zijn.

 

 

Tot slot Herken deze hoaxes op Facebook

Voor de zekerheid een goed advies van een jurist (claim op autoriteit): Alles wat je ooit gepost hebt wordt vanaf morgen openbaar. Zelfs berichten die zijn verwijderd of de foto’s die niet toegestaan zijn (gevaar benadrukken). Het kost niets voor het eenvoudig kopiëren en plakken, beter veilig dan spijtig (snel te voorkomen, inspelen op gevoel van veiligheid)

Ik geef Facebook of andere entiteiten die banden hebben met Facebook geen toestemming voor het gebruik van mijn foto’s, informatie of berichten, zowel verleden als in de toekomst (juridisch babbelen). Met deze status verklaar ik aan Facebook dat het strikt verboden is te onthullen, kopiëren, distriburen, of om stappen te ondernemen tegen mij op basis van dit profiel en/of de inhoud ervan. De inhoud van dit profiel is privé met vertrouwelijke informatie (schermen met privacy). De schending van privacy kan worden gestraft door de wet (UCC 1-308-1 1 308-103 en het Statuut van Rome). (opnieuw wetgeving, in dit geval eentje die niet relevant is). KOPIEER, PLAK EN DEEL (oproepen tot actie, eventueel met urgentie: doe het nu)

 

Eric van den Berg

Meer weten?

Wij helpen graag jouw zinnige organisatie verder. Maak snel een vrijblijvende afspraak.

 

Neem contact op

Nieuw op ISI Media: