Hallo! Hoe kunnen we je helpen?
Afdrukken

Gebruikers en rollenbeheer

WordPress heeft een gebruikerssysteem. Daarmee bepaal je welke gebruiker welke rechten heeft: wat hij of zij aan de website kan doen. Je kunt dit beheren met het gebruikersbeheer van WordPress.

Dit vind je aan de linkerzijde van het Dashboard. In de bovenste balk kun je kiezen om een nieuwe gebruiker toe te voegen. De allereerste gebruiker die wordt aangemaakt in WordPress is de administrator, de website eigenaar. Deze persoon krijgt alle rechten en kan alles doen (ook andere administrators hun bevoegdheden afnemen). Het blijft echter niet bij de administrator: mits je het toestaat, kan iedereen zich registreren. Je bepaalt als administrator de rollen en rechten. Onder Instellingen > Algemeen maak je de keuze wie zich mag registreren. Daar stel je ook in welke standaardrol wordt toegekend aan een nieuwe gebruiker.

Dit zijn de standaardrollen die WordPress heeft aangemaakt:

Beheerder (Administrator)
Deze rol wordt automatisch gegeven aan de persoon die WordPress installeert. Dat is je uw webmaster of een andere contactpersoon bij je organisatie. Bij de installatie wordt een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd die bij het administrator account horen. Een administrator mag alles, ook andere administrators verwijderen! Pas dus op met wie je deze rol geeft.

Redacteur (Editor)
Een redacteur kan berichten en pagina’s aanmaken. Daarnaast kan een redacteur berichten van anderen en zichzelf aanpassen en verwijderen.

Auteur (Author)
Deze rol (Auteur) lijkt erg op de Editor rol en wordt daardoor minder vaak gebruikt. Het enige verschil is dat een auteur alleen zijn/haar eigen berichten mag aanpassen of verwijderen, maar niet die van anderen.

Schrijver (Contributor)
Een schrijver kan berichten schrijven, maar voordat ze op de site komen moeten ze eerst worden goedgekeurd door een redacteur of beheerder. Een schrijver kan geen berichten van anderen aanpassen en/of verwijderen.

Abonnee (Subscriber)
Een abonnee is iemand met een account, waar hij/zij verder niets mee kan. Er is een voordeel: de gebruiker hoeft niet telkens zijn gegevens ni te vullen wanneer die een reactie plaatst.  Dit scheelt tijd en moeite.

Laten we een nieuwe gebruiker toevoegen (via het menu links of de bovenbalk van uw scherm). Je ziet dan een scherm met de velden die je moet invullen, zoals de gebruikersnaam en e-mail, maar ook de rol van de gebruiker. WordPress kan zelf een (sterk) wachtwoord maken, maar je kunt dat ook zelf doen. Ten slotte kun je kiezen of de nieuwe gebruiker automatisch een mailtje krijgt met zijn/haar gegevens, zodra de nieuwe gebruiker is aangemaakt.

Onder Je Profiel kan een gebruiker zijn eigen voorkeursinstellingen bepalen. Mogelijkheden te over, zoals de teksteditor, het kleurenschema van de hele beheeromgeving, veel leesinstellingen en informatie over de gebruiker. In dit onderdeel kan een gebruiker ook zijn of haar wachtwoord zelf wijzigen. Als een wachtwoord kwijt raakt, kan een administrator ook hier het wachtwoord aanpassen en toe (laten) sturen. Een gebruiker kan dat overigens ook zelf bij het inlogscherm.

Meer WordPress rollen en rechten

Hierboven hebben wij de standaardrollen beschreven. Bij hele grote websites met veel gebruikers, is het mogelijk de rollen uit te breiden met eigen definities. Dat gaat via gespecialiseerde plugins zoals User Role Editor. Graag staan wij je bij als je meer wilt halen uit deze mogelijkheden.

 

Meer weten over het werken met WordPress? Vraag onze handleiding Plezierig werken met WordPress aan.