Automatische beantwoorder toevoegen
In dit support-artikel lees je hoe je een automatische beantwoorden kunt aanzetten in je webmailsoftware, Roundcube.
Stap 1: inloggen
Log in op je webmail via de constructie webmail.domeinnaam.nl. Vervang domeinnaam voor… jouw eigen unieke domeinnaam. Het inlogscherm ziet er zo uit:
Stap 2: Ga naar Webmail Home.
Dit vind je in het linkermenu van je mailbox:
Stap 3: Kies voor Autoresponders
In het scherm Webmail Home heb je allerlei mogelijkheden. Om een automatische beantwoorder in te stellen, bijvoorbeeld als je op vakantie bent, kies je voor de optie Autoresponders.
Druk vervolgens op de blauwe knop Automatische beantwoorder toevoegen.
Stap 4 Maak je afwezigheidsbericht aan
In het scherm dat je nu ziet, kun je je beantwoorder toevoegen.
1. Tekenset: altijd UTF-8
2. Interval: kies voor 1 of 2 uur. De interval is het aantal uren dat de reply wordt uitgestuurd.
3. Van: Type hier je naam
4. Onderwerp: Type hier een tekst als ‘Afwezig tussen xxxx en xxxx’.
5. Vink altijd HTML aan.
7. Hoofdtekst: Type hier je bericht dat naar de verzender wordt teruggestuurd.
8. Start: kies het moment waarop de autoresponder actief moet worden. Je kunt kiezen uit Onmiddellijk of Aangepast voor een datum in de toekomst.
9. Stop: kies het moment waarop de autoresponder moet stoppen. Je kunt kiezen uit Nooit (dan wordt altijd een bericht verstuurd) of Aangepast voor een datum in de toekomst.
10. Klik op Maken en keer terug naar je webmail, of kies rechtsboven in je scherm voor Afmelden.
Hint: als je geen doorstuurder of e-mailaccount maakt met hetzelfde adres als deze automatische beantwoorder, worden e-mails alleen verwerkt door de automatische beantwoorder voordat ze worden verwijderd. Wanneer je een automatische beantwoorder configureert, kun je ook de volgende tags gebruiken om informatie in te voegen in de antwoordmail: