Hallo! Hoe kunnen we je helpen?
Afdrukken

Waarom wordt mijn mail niet bezorgd bij Outlook, Hotmail, Live en/of MSN?

Mail is zo alledaags dat je er haast niet bij stil staat dat berichten niet aankomen. Toch kan er onderweg veel fout gaan. In dit artikel lees je wat je zelf kunt doen om berichten succesvol te versturen. Ook krijg je tips wat je kunt doen als je een e-mail onbezorgd teruggestuurd krijgt en hoe wij je kunnen helpen.

De gratis maildiensten van grote bedrijven als Microsoft (Outlook, Hotmail, Live, MSN) of Google (Gmail) hebben hun eigen mailfilters. Zij checken de verzendende mailserver op allerlei protocollen en op spam.

Deze filtering is gebaseerd op kunstmatige intelligentie en wordt in de loop der jaren steeds stricter. Veelal wordt met algemene foutmeldingen aangegeven waarom je mailtje wordt afgewezen.

Oorzaken zijn:

  • Ontvangers van jouw mail hebben eerdere mails van jou gemarkeerd als spam
  • Je verstuurt te vaak mails naar inactieve of foutieve e-mailadressen
  • Je mails worden door de spamfilters van de maildienst vaker als spam gezien
  • Je staat op een Microsoft Block List
  • Je verstuurt in korte tijd een veelheid een mails
  • Taalgebruik in je onderwerpsregel wijst op spam of foutief gebruik
  • Taalgebruik in je mail zelf wijst op spam of foutief gebruik
  • E-mail authentificatie werkt niet goed
  • Er is een fout in het DNS

Los je blokkade in twee stappen op

Zo kan het voorkomen dat je op een ´block list´ komt. De reden wordt soms niet gegeven. Je krijgt een foutmelding terug als dit

geadresseerde@hotmail.com
    host hotmail-com.olc.protection.outlook.com [xxx.xx.xx.xxx]
    SMTP error from remote mail server after pipelined MAIL FROM:<jouw@emailadres.nl> SIZE=2591:
    550 5.7.1 Unfortunately, messages from [yy.yy.yy.yy] weren’t sent. Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list (S3150). You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. [BN8NAM12FT087.eop-nam12.prod.protection.outlook.com 2022-08-11T17:07:34.057Z 08DDB31C67CAC04G]

Het vetgedrukte deel laat zien dat jouw domein geblokkeerd is. Je kunt dan tijdelijk niet meer mailen naar Outlook, Hotmail, Live en/of MSN.

Stap 1: Neem contact op met Microsoft

Ga naar dit formulier op de website van Microsoft: https://olcsupport.office.com/

Dit zijn de velden die je invult, in het Engels. Je kunt deze gegevens gebruiken:

Issue Title
Delist request

Contact Name
Jouw voor- en achternaam

What domein are you sending to?
Selecteer hotmail.com, live.com, msn.com, outlook.com, of other
Kijk in de foutmelding wat het ontvangende mailadres was
(In het voorbeeld hierboven een hotmail-adres, maar dat kan voor jou anders zijn)

Contact e-mail address     
Geef het mailadres op, waarop je een antwoord wilt krijgen van Microsoft

Timezone:
Selecteer (UTC +1:00) Amsterdam, Berlin, Bern, Rome …

What domain are you sending from?
Vul je eigen domeinnaam in

How would you describe your company or yourself?
Selecteer ‘Other’

Outbound IP(s) or range(s):

Vul hier het juiste IP-adres in. Je vindt het juist IP-adres in de foutmelding.

550 5.7.1 Unfortunately, messages from [yy.yy.yy.yy] weren’t sent

Vervang yy.yy.yy.yy door het getal met puntjes dat in de foutmelding staat.

Is your server dedicated or shared?
Selecteer Don’t know

Copy and paste any error messages:
Kopier de gehele foutmelding(en) in je mailbox

Provider the URL of your website:
Vul opnieuw je eigen domeinnaam in

Klik tot slot op Submit

Het kan enkele uren tot enkele dagen duren voordat je een automatische reactie krijgt. Dit kan zijn:

  • Not qualified for mitigation
    Je moet dan aanvullende informatie toesturen om wel uit de block lijst te komen.
  • We have implemented mitigation for your IP (yy.yy.yy.yy) and this process may take 24 – 48 hours to replicate completely throughout our system.
    Je kunt binnen de genoemde tijd weer mailen met de mailingdienst

We merken dat communicatie met Microsoft veelal automatisch gaat en soms traag of zelfs tegenstrijdig is. Lukt het niet, neem dan contact op en we helpen je verder.

Stap 2: Test je mail via Mail-tester.com

Om te controleren wat je aan je mailverkeer kunt verbeteren, kun je een test e-mail sturen naar een testadres via mail-tester.com.

De uitkomst geeft aan waar je je mail kunt verbeteren. Zijn dit technische adviezen, geef dat aan ons door zodat we gepaste actie kunnen ondernemen. Stuur de testuitslag naar ons support-adres en we helpen je verder.

Andere redenen

Achtergrond: Mailprotocollen

Berichten versturen per e-mail is als een ijsberg: je ziet alleen het topje, maar onder water is er een enorme bundeling van technologie om ervoor te zorgen dat je mail daadwerkelijk op de juiste plek wordt afgeleverd.

Aan onze kant zorgen we ervoor dat je domeinnaam vanwaaruit je mailt, alle hedendaagse protocollen, heeft. Dit zijn onder meer https, SPF, DKIM, DMARC, PTR, rDNS en nog meer. Dit zijn protocollen die beveiligen, authoriseren, controleren en spam identificeren/tegengaan. Wij zorgen ervoor dat de juiste protocollen zijn ingericht.

Daarnaast zijn we aangesloten op de Smart Network Data Service van Microsoft, waar ook het Junk Mail Reporting Program. Daardoor werken we mee aan het tegengaan van spam, malware, virussen.

Ben je klant bij ons en heb je een vraag over dit artikel, neem dan contact op.