Hallo! Hoe kunnen we je helpen?
Afdrukken

Mijn nieuwe website/domeinnaam doet het nog niet

Je hebt een nieuwe website met ons gemaakt en je krijgt de site nog niet te zien. Of je hebt een domeinnaam aangevraagd of verhuisd, maar deze is nog niet actief. Wat te doen?

Als wij je domeinnaam hebben geregistreerd, is je nieuwe website direct zichtbaar. Toch kan het voorkomen dat er een vertraging optreedt. In dit artikel lees je hoe dat komt, en wat je eraan kunt doen.

Een nieuwe website of domeinnaam is zichtbaar voor iedereen als jouw internetprovider de DNS-records heeft ververst.

Het verwerken van een wijziging in het DNS voor je domeinnaam is volledig geautomatiseerd. Bij een wijziging kun je een ‘Time To Live’ aangeven, met andere woorden: de tijd dat een wijziging geëffectueerd moet worden.

Vervolgens moeten alle internetprovider (Ziggo, UPC, KPN, Solcon, enzovoorts) de DNS-records aanpassen. Hierdoor kan het voorkomen dat je site op de ene locatie wel zichtbaar is en op de andere nog niet. Soms letterlijk dat jij de website niet ziet, maar je buurman wel omdat hij bij een andere provider is aangesloten.

Als de records zijn aangepast, is de nieuwe website zichtbaar. Meestal gaat dat heel snel (half uur tot 2-3 uur), maar het kan voor een .nl domeinnaam zo’n 24 uur duren voordat de DNS-records overal zijn vernieuwd. Het ligt eraan wanneer en hoe vaak een provider de DNS-gegevens verversen. Vaak gebeurt dat midden in de nacht.

Mocht je internetprovider de records hebben aangepast, maar je lokaal op je pc of telefoon je website of domein nog niet ziet, lees kan het helpen je browsercache te wissen of de DNS-cache verwijderen op je pc.

Probeer het later anders nog eens. Het aanpassen van het DNS voor je nieuwe website gaat volledig automatisch en gaat altijd goed.